Sider

tirsdag den 2. juli 2013

Banankage med bid

Det frodige væksthus i Gentofte
Jeg lovede en opskrift og billeder af marengs- rabarberkagen fra i aftes. Det endte dog ikke lige så vellykket, som jeg forventede, faktisk var den lige på grænsen til at være mislykket. Så den vil jeg ikke anbefale at andre kaster sig over.

Heldigvis har jeg her til aften fundet endnu en undskyldning for at starte køkkenmaskinen til endnu en herlig kage. I morgen har jeg sommerafslutning med mit dejlige og meget vedholdende løbehold. Jeg har lovet at medbringe lidt til ganen som vi kan nyde i det skønne væksthus i Bernstorffsparken efter træningen. Derfor har jeg rørt sammen til en banankage som jeg kan medbringe.

Opskriften, jeg har brugt er stykket sammen fra forskellige banankageopskrifter, jeg har i gemmerne.

Til en kage svarende til en rund springform, har jeg brugt:

100 g smør
100 g grove havregryn
½-1 dl cremefraiche
100 g hakket chokolade

Smør piskes med sukker. Æggene piskes i et ad gangen. Bananer moses og vendes i dejen. Natron, vanilje og salt vendes i melet som piskes forsigtigt i dejen. Havregryn vendes i sammen med havregryn og tilsidst vendes den hakkede chokolade i dejen. Dejen hældes op i en smurt/beklædt med bagepapir springform og bages ved 180 grader i ca 45 minutter.

Kagen inden den kom i ovnen

Afhængigt af temperament kan kagen pyntes med glasur eller lidt mere chokolade. Jeg tror, at min kage bliver serveret helt som den er....

mandag den 1. juli 2013

Små rabarberkager

Syrlige røde rabarbere
Min fine lille blog har ligget stille alt alt for længe... Et forestående bryllup nærmer sig med hastige skridt og det har betydet en stærk reducering af mine små og store kagebagerier. Men i weekenden blev abstinenserne for store og jeg fik bagt fine små kager af et bundt rabarber, jeg faldt over i REMA1000. Jeg elsker rabarber, rabarberkager og alt andet der indeholder denne herlige stængel og kunne derfor heller ikke lade dem gå forbi min næse.

For ikke at bryde aftale med nul kager før september, bagte jeg kun få og små kager :-)

Til ca 10 små kager brugte jeg:

2 tynde stængler rabarber skåret i små stykker og drysset med sukker
ca. 90 gr smør
ca 80 gr sukker
1 æg
2 spsk creme fraiche
ca 70 gr mel
hakkede usaltede pistacienødder
mandelflager til at drysse på toppen

Lidt lækker hvid chokolade vil helt sikkert kun gøre noget godt for kagerne...

Jeg piskede smør og sukker hvidt og cremet, rørte ægget i sammen med creme fraiche. Melet vendte jeg i dejen og sidst blev rabarber og nødder vendt i. Dejen kommes i silikoneforme og bages ca 15 min ved 180 grader.

Hokus pokus små skønne rabarberkager.....

De sidste rabarber skal anvendes i aften til en lyn hurtig dessert... bagte rabarber med marenges! Jeg lover et billede og en opskrift i morgen.

søndag den 17. marts 2013

Morgenbrød til en søndag fyldt med solskin

I den forgangne uge har jeg læst en opskrift hos Anneauchocolat på langtidshævede boller. Jeg bager ofte selv boller i weekenden. Dejen bliver rørt sammen aftenen i forvejen og hæver koldt natten over. Det er hurtigt nemt og resultatet er med garanti næsten altid godt.
Opskriften jeg plejer at bruge, har jeg skrevet om i indlægget brusebadsboller. Forskellen på resultatet af de to opskrifter er at Annes boller får den karakteristiske struktur med en god sej krumme og lufthuller, hvor imod  min klassiske opskrift giver en god blød bolle. Det var oplagt at prøve den nye opskrift af og se om jeg også kunne få den anden struktur.

Til 12 almindelig størrelse boller brugte jeg:
6 dl vand
10 gram gær
15 gram havsalt
500 gram hvedemel med højt proteinindhold
100 gram rugmel.

Rør gæren ud i vandet og blandt melet i. Hemmeligheden ligger helt sikkert i æltningen. Dejen her skal æltes godt og længe (min fik på den gode side af 30 minutter i køkkenmaskinen) og det kræver nok en køkkenmaskine.  Æltetiden er bestemt også det eneste krævende i denne opskrift, da alt andet er helt utroligt nemt at gå til.
Dejen hældte jeg i en skål smurt med rapsolie og satte den på køl med låg på. Her til morgen hældte jeg dejen ud på et silikoneunderlag drysset med mel og delte dejen i passende størrelser med en spartel. Jeg bagte bollerne på min pizzasten, som jeg fik i julegave af min søde mor. Det gav en rigtig sprød skorpe. Bagetiden er mellem 10-15 minutter ved 240 grader. Har du ikke en pizzasten, kan du lade bagepladen stå i ovnen mens den varmer op.

Der er ingen tvivl om, at denne opskrift fremover vil blive benyttet flittigt, da det alt andet lige må siges at være et billigt alternativ til morgenbrød hos de mange luksusbagerier rundt omkring i København. Så har du en køkkenmaskine, er det bare med at prøve opskriften af- og har du ikke én , så er det en oplagt mulighed for at ønske dig én.

God søndag til jer alle.

søndag den 3. marts 2013

Søndag morgen med bananbrød

Hvilken fantastisk søndag at vågne op på! Som i går titter solens stråler ind af de store vinduer og fylder lejligheden med skønt lys. Der er jo ingen tid at spilde under dynen på sådan en dag.
Ugens sidste crossfit træning skal først klares i eftermiddag, så da gemalen har snøret løbeskoene og er løbet ud i solen, så er der god morgentid til at sysle i køkkenet.
I frugtskålen ligger tre bananer der er mere brune end frisk gul, så det er en god anledning til at røre et saftigt bananbrød, som jeg har fundet på teenagepigerne Jose og Chris fine madblog Plat Du Jour. Det er nemt at bage, smager fremragende og så er det ikke voldsomt syndigt at supplere morgenbordet med denne søndag.

Opskriften den får du her, hvis du skulle få lyst til et alternativ til den traditionelle banankage:

100 g blødt smør
lidt salt
½-1 dl birkes

Fremgangsmåden er nem:
rør smør og sukker sammen til en cremet konsistens. Rør et æg i. Tilsæt yoghurt og bananer og rør det sammen. vend natron, kanel og salt i melet og kom det lidt-efter-lidt i dejen. Rør det til en ensartet dej og vend birkes i. Jeg bager brødet i en lille brødform foret med bagepapir. Pynt evt. med birkes. Brødet skal bage i 45 min ved 180 grader.
Jeg havde ikke mange birkes tilbage i dag, så der var ikke nok til at pynte brødet fint.

Mon ikke der er en sulten løber, der gerne vil have en bid, når han kommer hjem?

søndag den 3. februar 2013

Søndagsfrokost

Hyggelige Hotel Saxkjøbing
Til frokost følte jeg mig hensat til et afsnit af Matador. Et af de afsnit hvor Kresten og Frøken Friis spiser frokost på Postgaarden i Korsbæk. (Dog uden al familiedrama og stolthed der gør, at min søde kæreste og jeg kan få hinanden uden at skulle gå så grueligt meget igennem.)
Vi spiste nemlig frokost på Hotel Saxkjøbing, der som navnet antyder ligger midt på torvet i Sakskøbing på den østlige del af Lolland.
Jeg har læst meget godt om stedet, som Claus Meyer overtog for år tilbage, og i dag kunne det så lade sig gøre at spise frokost.
Restauranten er særdeles flot sat i stand med nostalgisk tapet og flotte høje paneler. Bordene er dækket med hvide due og levende lys. Menukortet bød på et fint udvalg af klassiske frokostretter, alle til ca. 75-100 kr.
Både Nikolaj og jeg er svært glade for pariserbøf og måtte derfor smage hvordan sådan en smager på Hotel Saxkøbing. Og vi blev ikke skuffede!!
Velsmagende pariserbøf
Den søde tjener serverede to store hakkebøffer på ristet toastbrød, der var omgivet af rødbeder, pickles,rødløg, æggeblomme, kapers og peberrod. Bøffen var helt perfekt stegt og helhedsoplevelsen var virkelig god.
Nu er det jo Claus Meyer der ejer hotellet, hvilket betyder at det er muligt at erstatte den traditionelle sodavand med ufiltreret æblemost fra Lilleø. Øllet er også lokalt, nemlig fra bryggeriet Krenkerup lige i udkanten af Sakskøbing. I forlængelse af hotellet ligger vinhandlen, hvor der kan købes lokale produkter og udvalgte vine.
Prisen for en virkelig god frokost kan bestemt også måle sig med de københavnske caféer- vi måtte slippe 260 kr. for to pariserbøf, æblemost, en lille øl og kaffe til os begge.
Nu er vi jo oprindeligt fra lokalområdet, så vi vil fremadrettet også komme på de kanter- og vil helt sikkert besøge Hotel Saxkøbing igen.
Har du brug for en søndagstur ud i det blå, så kan jeg helt klart anbefale en tur til Lolland og en frokost på Hotel Saxkøbing. Det tager blot 1 time og 20 minutter i bil fra København. Der er ofte arrangementer på hotellet som er værd at læse mere om på hjemmesiden.  Turen kan fint suppleres med et besøg på bryggeriet Krenkerup, hvor du kan smage produktionen af øl i den hyggelige krostue.

søndag den 13. januar 2013

Rejsetips til Lissabon

Linie 28
Jeg er netop vendt hjem fra fire dejlige dage i Lissabon. Det var mit første besøg på det portugisiske fastland (jeg besøgte Azorerne med min mor og søster for nogle år tilbage. Det er bestemt også en dejlig øgruppe der bestemt kan anbefales) og jeg synes meget godt om hovedstaden. Lissabon er en god destination i januar, for temperaturen er godt 15 grader varmere end herhjemme, så det var muligt at lade den store vinterfrakke blive hjemme og blot nøjes med forårsovertøjet! Inden vi tog af sted googlede jeg diverse internetsidder for at blive lidt klogere på byen. Jeg fandt gode anbefalinger på et par blogs, og derfor vil jeg også gerne dele et par af vore oplevelser med jer.

Vi fandt billetter til billige penge med easyjet fra København direkte til Lissabon. Afrejse fra København var ved middagstid og vi var fremme efter 3½ times flyvning. Hjemrejsen var på et mindre humant tidspunkt nemlig med afgang kl 7.10 fra Lissabon. Men når man får billetten til 147 kr ekskl. bagage, så kan man godt stå tidligt op! Rejsen med Easyjet gjorde at jeg fik oplevet lavpristerminalen i Kastrup og i Lissabon og til det kan jeg vist kun sige- at det helt korrekt er lavpris!

Vi boede i den nordvestlige del af byen ca 30 minutters gang fra centrum. Vi gik frem og tilbage et par gange, men et fint metronet gør det også nemt at komme rundt, når benene bliver for mærket af det kuperede terræn! Det er muligt at købe dagskort til 6 euro der gælder både til bus, metro og sporvogn.

Vi havde hjemmefra bestil bord på to restauranter, jeg havde læst gode anmeldelser af. Den første vi besøgte var 100 Manieras. Her fik vi serveret en 9 retters menu med mange spændende og lækre retter. Jeg tog ikke billeder af de mange retter, da jeg hellere ville nyde dem :-) Jeg kan dog kun anbefale et besøg på denne lille hyggelige restaurant med en meget fin service. Prisniveauet er 45 euro for de 9 retter og det er bestemt prisen værd.

Den anden restaurant vi besøgte var Assinatura. Det var også en mindre og meget hyggelig restaurant, hvor interiør og design er meget gennemført. Her fik vi deres temamenu (som i januar var vildt) bestående af 5 retter og valgte begge en dessert efterfølgende. Det var dog nok mest fordi vi kunne- for der var nu ikke plads til så meget som en krumme efter sidste ret! Prisniveauet her var også 45 euro for de fem retter. Det er muligt at få både 7 og 9 retter, hvis man ønsker det. Igen var det utrolig lækker mad og lige så udsøgt service. De vinkyndige tjenere hjalp os med at vælge en god lokal rødvin, da vi ikke følte for vinmenuen som kunne vælges til for 24/35 euro afhængig af om du er til unge eller ældre vine.

De to andre aftner spiste vi på restauranter vi fandt på vores vej, og de adskiller sig vist ikke så meget fra gennemsnittet i Lissabon.
En god måde at opleve byens kvarterer er med sporvogn 28, som kører tværs gennem byen fra Prazeres til Martim Monz (eller omvendt). Den er et meget fint- og billigt alternativ til turist jump on-off sporvognen som også kører nogenlunde samme rute. Du kommer rundt i små gader, hvor det er imponerende at chaufførerne kan få sporvognen med sig.
Har du en sød tand, så er et besøg hos Pasteis de Belem bestemt anbefales. Her bage de små traditionelle nate kage. Det er en lille butterdejsbund fyldt op med vaniljecreme bagt og drysset med kanel og flormelis! Efter sigende sælges det 10.000 kager i hverdagene og 20.000 kager i weekenden- om dagen altså! Jeg nøjedes med 2.

I det hele taget er Belem et hyggeligt sted at gå tur langs den lange havnepromenade med et flot mindesmærke for Portugals mange søfarende og Torre de Belem som er et gammelt fængsel.
Lissabon har mange fine grønne områder, så jeg forestiller mig, at der om sommeren er mange steder at finde kølig skygge.
Skulle den lille (søde) sult melde sig andre steder i byen, så har du heldigvis ingen grund til bekymring. Alle steder er er små Pasteis´erier hvor små syndige kager frister sammen med små salte tapas.
Vi tog turen op til det gamle fort Castello Saõ Jorge. Det går op ad bakke- men det gør bare udsigten ud over byen så meget finere, når du først er kommet til toppen.

I området omkring Chiado er der mange butikker der indbyder til shopping. Det være sig både de almindelig kendte highstreet butikker som Zara og Mango men også mindre sko og taskebutikker.
Til stor overraskelse for mange, så var jeg ikke forbi portvinsinstituttet, det må blive en anden gang. Jeg fik dog et enkelt glas af den hvide portvin og det smager nu dejligt...

Jeg håber du kan bruge mine highlight fra Lissabon. Det er en fin, gammel og hyggelig by som helt bestemt er et besøg værd.

God tur.

torsdag den 3. januar 2013

Min bedste løbeoplevelse vandt...

Inden jul sendte jeg et indlæg til Motion Danmarks konkurrence. Opgaven var at beskrive sin bedste løbeoplevelse på maksimalt 2000 tegn. Jeg tog mig tiden til at få skrevet indlægget og var så heldig at være en af tre vindere. Jeg vil da også lige bringe indlægget her:

Etape Bornholm sommeren 2009
De første spadestik til min bedste løbeoplevelse blev tage allerede i 2007, hvor jeg deltog i Etape Bornholm for første gang. Jeg var af sted sammen med en flok gode løbevenner, vi boede i feriehytter og prioriterede det sociale element lige så højt som deltagelse i Etapen.  Konceptet med aktiv sommerferie og den mentale udfordring der ligger i at løbe konkurrenceløb fem dage i træk, den havde dog fået sit tag i mig. Muligheden for at løbe på landevej, i skov, i sand og med højdemeter det var mega fedt!
To år senere meldte jeg mig derfor til igen. Denne gang sammen med en god veninde. Desværre blev hun i sidste øjeblik forhindret i at tage med. Helt alene var jeg nu ikke, for min fætter havde meget venligt inviteret mig til at bo hos ham og en god løbekammerat havde sagt, at han gerne ville tage mig med i deres bil rundt til de etaper, hvor jeg ikke kunne cykle til og fra. Så scenen var sat til endnu en deltagelse i klippeøens store sommerbegivenhed, hvor der er mulighed for at udfordre sig selv i mange former for terræn.

En træt Mette i mål i Rønne
Til forskel fra første år, hvor jeg stadig var lidt grøn havde jeg denne gang fået en bedre ballast. Jeg trænende systematisk i en atletikklub med en dygtig træner og jeg havde lært at presse mig selv.  Jeg var alene af sted, hvilket gjorde at jeg kunne fokusere på løbene og forberedelsen hele dagen. Jeg sørgede for at spise på de rigtige tidspunkter og løbe en lille restitutionstur om formiddagen så alt var perfekt til løbene om aftenen. I det hele taget kunne jeg i disse fem dage ”nørde” fuldstændigt om mit løb og det var rigtig sjovt at prøve. Jeg oplevede at længere tids kontinuerlig træning bar frugt og at jeg hver aften kunne presse mig selv en lille smule mere end den foregående. Det betød, at jeg hver aften satte personlige rekorder og fik en masse succesoplevelser med hjem i bagagen
Etape Bornholm 2009 er min bedste løbeoplevelse fordi jeg kunne høste gevinsten af den indsats jeg havde lagt i træningen, fordi jeg kunne fokusere alene på løbet og fordi Bornholm giver mulighed for smukke naturoplevelser, der gør løbet helt fantastisk.